تفاوت انکربولت و رول بولت در چیست؟

تفاوت انکربولت و رول بولت از چالش های رایج در صنعت است و اشتباهاتی در این زمینه وجود دارد. چون رول بولت در واقع یکی از انواع انکربولت است که توسط برند انگلیسی با این نام عرضه شده است. انکربولت دارای زیرمجموعه های متعددی بوده و رول بولت را می توان نوعی انکر مکانیکی در نظر گرفت. در ادامه فرق انکربولت و رول بولت از نظر ساختار و شکل ظاهری، کاربرد و قیمت بررسی خواهیم کرد.
تفاوت انکربولت و رول بولت

فرق انکر بولت با رول بولت

یکی از مهم ترین اقدامات در ساخت سازه ها، اتصال قطعات فلزی به بتن است. انکربولت از قطعات کاربری در این زمینه است که شرایط را برای اتصال محکم و ثابت این قطعات فراهم می کند. در مرحله اتصال قطعات سازه ها به سطوح بتنی، انکربولت و رول بولت کاربرد بسیار زیادی دارند. برای درک بهتر فرق انکربولت و رول بولت، ابتدا هر یک از این دو را بررسی خواهیم کرد:

انکر بولت چیست؟

انکر بولت (anchor bolt) یکی از کاربردی ترین انواع اتصال دهنده است که به عنوان بست در سازه ها برای محکم کردن آنها روی سطوح بتنی استفاده می شود. این اتصال دهنده ها دارای بدنه رزوه شده بوده و از نظر ساختار و شکل ظاهری و نحوه اجرا به زیرمجموعه های متعددی دسته بندی می شود.

انواع انکربولت

در یک دسته بندی کلی این اتصال دهنده ها را می توان به دو گروه انکر شیمیایی و انکر مکانیکی تقسیم کرد که کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع انکربولت

انکر شیمیایی

این گروه از اتصال دهنده ها بعد از قرار گرفتن در سطح مورد نظر، با چسب بتن و مواد رزینی بسیار مقاوم ثابت می شوند. برای اجرای این نوع انکربولت، سوراخ متناسب با سایز انکر در سطح ایجاد شده و سپس این قطعه در آن قرار می گیرد. در نهایت برای جلوگیری از خروج اتصال دهنده، از چسب بتن مقاوم استفاده می شود.
انکرهای شیمیایی دارای چند زیرمجموعه هستند که از نظر شکل ظاهری با هم فرق دارند از قبیل:

  • ال بولت
  • بولت کرپی
  • بولت عصایی
انکر مکانیکی

مقاوم ترین نوع انکرها در این گروه قرار می گیرند. این قطعات شباهت زیادی با رول پلاک داشته و علاوه بر بدنه استوانه ای رزوه شده، از یک بست فلزی محافظ نیز تشکیل شده است. یک سر این اتصال دهنده ها شش ضلعی و قسمت انتهایی آن مخروطی شکل است. بست این اتصال دهنده ها از قسمت انتهایی امکان انبساط و باز شدن دارند. به طوریکه بعد از قرار گرفتن در سوراخ اجرا شده در سطح و وارد کردن پیچ استوانه ای رزوه شده در آن، قسمت پایین بست باز می شود. با باز شدن انتهای بست به جداره ها فشار آورده و کاملا در آن ثابت و محکم می شود.

انکر مکانیکی

رول بولت چیست؟

همان طور که اشاره شد، تفاوت انکربولت و رول بولت را نمی توان به طور دقیق بیان کرد، چون زیرمجموعه هم به شمار می روند. رول بولت نوعی انکرمکانیکی است که توسط برند انگلیسی در سال 1930 معرفی شد. ساختار این اتصال دهنده ها از بست فلزی مقاوم، پیچ رزوه شده، واشر و مهره شش ضلعی تشکیل شده است. این اتصال دهنده ها به دلیل استفاده از بست انبساطی و باز شدن قسمت انتهایی آنها در بتن یا سایر سطوح مورد نظر، اتصال را بسیار محکم می کنند. این اتصال دهنده برای اولین بار توسط John Joseph Rawlings معرفی شده و به همین دلیل بعد از تغییر و اصلاحات و ساخت آن با متریال فلزی، با نام تجاری رول بولت bolt rawl عرضه شد. به عبارت دیگر، برند انگلیسی محصول انکرمکانیکی خود را با نام رول بولت ارائه داده است.

رول بولت چیست

تفاوت اکسپنشن بولت و رول بولت

در بررسی تفاوت انکربولت و رول بولت ممکن است ابهاماتی درباره اکسپنشن بولت نیز بوجود آید. مهم ترین فرق رول بولت و اکسپنشن بولت در نحوه ایجاد انبساط در داخل سوراخ اجرا شده در بتن است. این دو اتصال دهنده زیرمجموعه انکرمکانیکی هستند، اما ساختارشان با هم فرق دارد.

اکسپنشن بولت
اکسپنشن بولت از یک پیچ استوانه ای رزوه شده تشکیل شده است که بعد از قرار گرفتن در سوراخ، بدون نیاز به پیچاندن پیچ منبسط شده و به دیواره های اطراف فشار وارد می کند. ساختار این اتصال دهنده ها تک جزئی بوده و هیچ بست جانبی در آن استفاده نمی شود. این در حالیست که رول بولت ها علاوه بر پیچ استوانه ای رزوه شده، بست فلزی با انتهای مخروطی و باز شونده دارد. در قسمت بالای پیچ از مهره و واشر نیز استفاده شده و با چرخاندن آن می توان میزان فشار به دیواره های جانبی و انبساط بست فلزی را کنترل کرد.

فرق انکربولت و رول بولت از نظر کاربرد

با توجه به اینکه رول بولت با ایجاد انبساط در بست فلزی و فشار به دیواره های جانبی استحکام بالایی پیدا می کند، لذا در اتصالات سنگین کاربرد دارد. انکربولت ها نیز در چسبندگی بالایی دارند اما نسبت به رول بولت کمتر است. برخی از تفاوت های رول بولت و انکربولت عبارتند از:

  • رول بولت قابل باز شدن و استفاده مجدد در فضای جدید است.
  • رول بولت ها نسبت به انکربولت اتصال مقاوم تری ایجاد می کنند.
  • نصب انکربولت نسبت به رول بولت آسان و سریع تر است.

تفاوت انکربولت و رول بولت از نظر جنس

رول بولت و انکربولت هر دو با متریال فلزی فولادی و آهنی تولید شده و روکش های گالوانیزه سرد و گرم در آنها به کار می رود. برخی از این اتصالات از استنلس استیل تولید شده و به همین دلیل ضدزنگ بوده و مقاومت بسیار بالایی دارند. رول بولت و انکربولت از نظر جنس با هم تفاوت ندارند.

تفاوت قیمت انکربولت و رول بولت

فاکتور بعدی در بررسی فرق انکربولت و رول بولت، قیمت آنها است. این دو اتصال دهنده با توجه به نوع، جنس، ضخامت و روکش به کار رفته در آن قیمت گذاری می شوند. با توجه به اینکه رول بولت ها از دو قطعه تشکیل می شوند، قیمت آنها در اغلب مواقع بیشتر از انکربولت است.

جمع بندی

بر اساس آنچه در متن اشاره شد، عبارت تفاوت انکربولت و رول بولت اشتباه است! چون رول بولت یکی از انواع انکرمکانیکی است که انبساطی و دارای غلاف فلزی باز شونده در انتها است. رول بولت ها بدون نیاز به چسب اجرا شده و پیچ بلند رزوه شده در غلاف و بست فلزی انبساطی قرار می گیرد. انکرهای شیمیایی با چسب بتن و مواد رزینی بسیار مقاوم محکم شده و قطعات مورد نظر را به سطوح بتنی متصل می کنند.