پیچ آلن سر تخت یا پیچ آلن سر خزینه

پیچ آلن سر تخت یا سر خزینه یکی از پرکاربردترین انواع پیچ آلن است که ساختار آن از بدنه استوانه ای رزوه شده، مخروط گل پیچ و سوکت شش ضلعی تشکیل شده است. بخش مخروطی این پیچ ها با آچار آلن به داخل مقطع مورد نظر وارد شده و در نهایت هیچ برجستی روی سطح ایجاد نمی شود. پیچ آلن سر خزینه ای با استاندارد DIN 7991، ISO 10642، ANSI B18.2.1 و JIS B1182 در گرید و کلاس های متنوع تولید و در صنعت هوافضا، ماشین آلات، خودروسازی، ساختمان، صنایع دریایی و نفت و گاز استفاده می شود.

دسته ها: ,
استعلام قیمت و خرید عمده و خرد

ساختار پیچ آلن سر خزینه

مانند سایر پیچ های آلن، مدل های سر خزینه ای دارای بدنه استوانه ای در طول و قطرهای متنوع بوده و روی آن رزوه ایجاد می شود. اندازه و سایز رزوه های مارپیچی روی این پیچ تنوع بالایی داشته و اغلب درشت هستند. از بخش های مهم در ساختار پیچ سر تخت آلن، قسمت مخروطی در گل پیچ است. بر روی این بخش سوراخ شش ضلعی ایجاد شده و با پیچ آلن می توان آن را چرخاند. برای افزایش مقاومت پیچ در برابر فشار و ضربه، قسمت مخروطی پیچ کاملا در مقطع مورد نظر با چرخاندن آچار آلن فرو می رود. در نهایت سطح کاملا صاف بوده و برجستگی ندارد. در ساخت و تولید پیچ آلن سر خزینه، از فولاد، آهن و استیل استفاده شده و بر همین اساس میزان مقاومت آنها در برابر تماس با مواد خورنده، فشار، ضربه و کشش متفاوت خواهد بود.

استاندارد پیچ آلن سر تخت

پیچ های آلن سر خزینه ای مطابق با استانداردهای مختلفی تولید می شوند که هر کدام مشخصات خاص خود را برای ابعاد، جنس، استحکام و سایر ویژگی های پیچ دارند. برخی از مهمترین استانداردهای مربوط به پیچ آلن سر خزینه ای عبارتند از:

  • DIN 7991: این استاندارد آلمانی رایج ترین استاندارد برای پیچ های آلن سر خزینه ای بوده و ابعاد، جنس، استحکام و سایر ویژگی های پیچ را مشخص می کند.
  • ISO 10642: این استاندارد بین المللی مشابه استاندارد DIN 7991 است و ابعاد و ویژگی های مشابهی را برای پیچ های آلن سر خزینه ای ارائه می دهد.
  • ANSI B18.2.1: این استاندارد آمریکایی ابعاد و ویژگی های پیچ های آلن سر خزینه ای را بر حسب اینچ مشخص می کند.
  • JIS B1182: این استاندارد ژاپنی ابعاد و ویژگی های پیچ های آلن سر خزینه ای را بر حسب میلی متر مشخص می کند.

گرید و کلاس پیچ سر آلن سر تخت

گرید با دو عدد و یک حرف نمایش داده می شود که دو عدد اول نشان دهنده استحکام کششی پیچ بر حسب مگاپاسکال بوده و حرف آخر نوع عملیات حرارتی را نشان می دهد. برای مثال، در گرید 8.8، عدد 8 نشان دهنده استحکام کششی 800 مگاپاسکال است. برخی از حروف رایج در تعیین گرید پیچ سر خزینه ای شامل G برای نمایش عملیات حرارتی آب دهی و برگشت بوده و Z عملیات حرارتی گالوانیزه سرد را نشان می دهد. کلاس با یک عدد نشان داده می شود و نشان دهنده مقاومت پیچ در برابر گشتاور است. هرچه عدد کلاس بیشتر باشد، پیچ قوی تر بوده و گشتاور بیشتری را می تواند تحمل کند. برای مثال، پیچ با کلاس 10.9 می تواند حداکثر 10.9 نیوتن متر گشتاور را تحمل کند.

اعداد رایج گرید و کلاس پیچ آلن سر تخت که در زمان انتخاب و خرید آنها باید مد نظر داشت عبارتند از:

  • گرید: 5.8، 6.8، 8.8، 10.9، 12.9
  • کلاس: 4.6، 5.6، 6.8، 8.8، 10.9، 12.9

کاربرد پیچ آلن سر خزینه ای

  • اتصال قطعات مختلف مبلمان مانند میز، صندلی، کمد و تخت
  • اتصال قطعات مختلف لوازم خانگی مانند یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز
  • اتصال قطعات مختلف ماشین آلات صنعتی
  • اتصال سازه های فلزی مانند تیرها و ستون ها
  • اتصال بردهای مدار چاپی در دستگاه های مختلف
  • اتصال اجزای مختلف هواپیما و فضاپیما
  • اتصال بدنه و عرشه کشتی
  • اتصال اجزای دوچرخه، اسکی، اسنوبرد و سایر تجهیزات ورزشی

قیمت پیچ آلن سر تخت

با توجه به اینکه این پیچ ها در ابعاد، سایز و جنس های مختلف با گرید و کلاس های متنوعی تولید می شوند، لذا از نظر قیمت نیز با هم تفاوت زیادی دارند. علاوه براین، تعداد واسطه ها میان تولیدکننده و خریدار نیز بر افزایش قیمت پیچ آلن سرتخت تاثیرگذار است. برای استعلام قیمت پیچ آلن خور سر خزینه می توانید با کارشناسان فروش نوین صنعت پارس تماس بگیرید.

تامین و فروش پیچ آلن سرتخت

نوین صنعت پارس یکی از مراکز فروش پیچ آلن خور سر خزینه در گرید و کلاس های متنوع با متریال باکیفیت بوده و با حذف واسطه ها محصولاتی با قیمت مناسب را ارائه می دهد. این پیچ ها در انواع فولادی، استیل در سایزهای مختلف تولید و به صورت عمده به سراسر ایران ارسال می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های این محصولات و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید پیچ آلن سر تخت می توانید با کارشناسان فروش نوین صنعت پارس تماس بگیرید.