پیچ دنده کبریتی (دنده ذوزنقه ای)

Trapezoidal screw

پیچ دنده کبریتی یا پیچ دنده ذوزنقه ای، دارای رزوه‌های پهن و کم‌عمق بوده و یکی از انواع پیچ متری به شمار می رود. این پیچ‌ها به دلیل طراحی خاص خود، نیرویی بالا در جهت محوری تولید می‌کنند و برای انتقال حرکت در سیستم‌های مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رزوه‌های ذوزنقه ای این پیچ‌ها باعث توزیع یکنواخت فشار و کاهش سایش و افزایش طول عمر پیچ می‌شود. پیچ های دنده کبریتی به دلیل تبدیل حرکت دورانی به خطی به پیچ حرکت خطی نیز معروف هستند. نوین صنعت پارس تولیدکننده و تامین کننده پیچ دنده کبریتی فولادی و استیل در گام و سایزهای متنوع با قیمت مناسب می باشد.

دسته ها:
استعلام قیمت و خرید عمده و خرد

پیچ دنده کبریتی چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع پیچ در صنعت، پیچ های دنده ذوزنقه ای یا کبریتی است که از پروفیل های مقاوم تولید می شود. بدنه اصلی این پیچ پروفیل بوده و روی آنها با دستگاه های CNC یکی از انواع رزوه های آکمه همه کاره، آکمه متمرکز و آکمه کوتاه اجرا می شود.

ذوزنقه ای بودن رزوه های اجرا شده در این پیچ باعث حرکت و پیچش آسان آنها شده و حرکت دورانی براحتی به خطی تبدیل می شود. بر اساس نوع صنعت مورد نظر می توان پیچ دنده کبریتی را در گام های مختلف و طول های متنوع تا 6 متر خریداری کرد.

انواع رزوه پیچ دنده کبریتی

در این پیچ ها سه نوع رزوه اجرا می شود که عبارتند از:

رزوه‌ آکمه همه‌کاره General Purpose

رزوه‌های آکمه همه‌کاره نوعی رزوه هستند که برای کاربردهای عمومی و طیف وسیعی از مصارف مکانیکی طراحی شده‌اند. این رزوه‌ها دارای پروفیل نسبتاً عریض و کم‌عمق با زاویه دنده ۲۹ درجه هستند. رزوه‌های آکمه همه‌کاره به دلیل ساختار مستحکم و توانایی تحمل بارهای سنگین، در سیستم‌های انتقال حرکت و جابجایی در صنعت در ماشین‌آلات صنعتی، جک‌های پیچشی و ابزارهای دقیق مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رزوه‌ آکمه متمرکز Centralizing

رزوه‌های آکمه متمرکز نوع خاصی از رزوه‌های آکمه هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام جفت شدن با مهره، به طور خودکار مرکز می‌شوند. این رزوه‌ها دارای پروفیل دندانه‌ای با زاویه ۲۹ درجه مشابه رزوه‌های آکمه همه‌کاره هستند، اما با دقت بیشتری ساخته می‌شوند تا مهره و پیچ به صورت دقیق‌تر و متمرکزتری نسبت به هم قرار گیرند. استفاده از این رزوه‌ها در مکان‌هایی که نیاز به دقت بالا و کاهش بازی و لرزش وجود دارد، مانند ماشین‌آلات CNC و تجهیزات دقیق مکانیکی، بسیار رایج است.

رزوه‌ آکمه کوتاه Stub

رزوه‌های آکمه کوتاه نوعی رزوه آکمه است که دارای دندانه‌های کوتاه‌تر و کم‌عمق‌تر نسبت به رزوه‌های آکمه همه‌کاره می‌باشند. این رزوه‌ها برای کاربردهایی طراحی شده‌اند که نیاز به تحمل بارهای سنگین دارند، اما فضای کافی برای رزوه‌های بلندتر موجود نیست. رزوه‌های آکمه کوتاه همچنین مزیت کاهش سایش و افزایش طول عمر قطعات را دارند. این نوع رزوه‌ در ابزارهای دقیق، ماشین‌آلات صنعتی و کاربردهایی که نیاز به دقت بالا و استحکام زیاد دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه براین دسته بندی، رزوه های این پیچ ها از نظر جهت باز و بسته شدن نیز با هم تفاوت دارند و در دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • رزوه راستگرد: این پیچ‌ها دارای رزوه‌هایی هستند که با چرخش در جهت عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند. این نوع رزوه‌ها برای کاربردهای عمومی استفاده می‌شوند.
  • رزوه چپگرد: این پیچ‌ها با چرخش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند و در موارد خاصی که نیاز به جلوگیری از باز شدن خودکار پیچ است، استفاده می‌شوند. علاوه براین، در محیط هایی که فضای کافی برای چرخش مهره به سمت راست وجود ندارد از این نوع استفاده می شود. نسبت به نوع راست گرد، پیچ های دنده کبریتی چپ گرد کاربرد کمتری در صنعت دارند.

انواع پیچ دنده کبریتی از نظر جنس

پیچ های دنده ذوزنقه ای همگی از پروفیل های فلزی بسیار مقاوم تولید می شوند. نوع متریال فلزی به کار رفته در این پیچ ها متفاوت است و بر همین اساس می توان آنها را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

  • فولاد کربنی: این نوع پیچ‌ها از فولاد کربنی با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و دارای مقاومت خوب در برابر فشار و سایش هستند.
  • فولاد ضد زنگ: پیچ‌های دنده کبریتی از جنس فولاد ضد زنگ برای محیط‌های مرطوب و شرایطی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مناسب هستند.

مشخصات پیچ دنده ذوزنقه ای

  • پیچ دنده ذوزنقه ای در گام های متنوع 3 تا 8 تولید می شوند.
  • با توجه به نوع پروفیل و روش تولید، طول پیچ ها متفاوت است.
  • تمام انواع پیچ های دنده کبریتی فولادی و استیل مقاومت بالایی در برابر ضربه، نم و رطوبت و تماس با مواد شیمیایی دارند.

استاندارد و سایزبندی پیچ دنده کبریتی

این پیچ ها بر اساس استاندارد DIN 103 در سایزبندی های متنوعی قابل تولید هستند. در جدول زیر لیست ابعاد و سایزبندی پیچ دنده ذوزنقه ای را می توانید مشاهده کنید:

سایزبندی پیچ دنده کبریتی

کاربرد پیچ دنده کبریتی

  • صنایع خودروسازی برای انتقال نیرو در سیستم‌های مکانیکی و جعبه‌دنده
  • ماشین‌آلات صنعتی در دستگاه‌های CNC و ماشین‌آلات تولیدی برای انتقال دقیق حرکت
  • سیستم‌های بالابر برای جابجایی عمودی بارها در بالابرها و جک‌های صنعتی
  • در تجهیزات حفاری و استخراج نفت و گاز برای انتقال نیرو و حرکت
  • در سازه‌ها و تجهیزات دریایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند
  • اتصال قطعات در تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب
  • توسعه خطوط ریل راه آهن
  • اتصال قطعات در سازه های پل سازی و ساخت تونل

قیمت پیچ دنده کبریتی

قیمت پیچ دنده کبریتی به جنس، طول و ابعاد و نوع رزوه های به کار رفته در آنها بستگی دارد. علاوه براین، گام پیچ و نحوه تولید آنها نیز عوامل موثر در تعیین قیمت هستند. با توجه به نوسانات موجود در بازار برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان فروش نوین صنعت پارس تماس بگیرید.

خرید پیچ دنده کبریتی

بر اساس نوع صنعت و دستگاه و قطعاتی که نیاز به اتصال دارند، نوع پیچ دنده کبریتی مورد استفاده در آنها متفاوت است. برای خرید پیچ دنده کبریتی در گام و سایزهای مختلف می توانید با کارشناسان فروش نوین نصعت پارس تماس بگیرید. این مجموعه امکان مشاوره رایگان قبل از خرید را فراهم کرده و بهترین نوع پیچ را متناسب با محل کاربرد آنها معرفی و ارائه می دهد.

تولید پیچ دنده ذوزنقه ای

برخی از محصولات نوین صنعت پارس توسط برندهای معتبر تولید شده و این مجموعه تامین کننده به شمار می رود. علاوه بر محصولات وارداتی، این مجموعه تولیدکننده پیچ دنده ذوزنقه ای فولادی و استیل است. در روند تولید تمام استانداردهای روز دنیا رعایت شده و محصولی با کیفیت تضمین شده ارائه می شود.